Kuukausi: maaliskuu 2019

Miksi kannattaa ostaa Personal Trainer -palveluita?

Personal trainer auttaa

Personal trainer auttaa jokaista itsestään ja hyvinvoinnistaan kiinnostunutta saavuttamaan tavoitteensa. Juuri kun luulet, ettet jaksaa enää yhtään syväkyykkä tai vatsalihasliikettä, kannustaa personal trainer sinua ylittämään rajasi ja jaksamaan vielä hieman. Treenin jälkeen olo on mahtava. Liikunnan jälkeen on muutenkin euforinen ja virkeä olo, mutta tieto siitä, että on taas ylittänyt itsensä, kasvattaa itseluottamusta ja itsevarmuutta myös pitkällä tähtäimellä. On helppoa löytää personal trainer Helsingissä, sillä lähes jokainen kuntosali ja liikuntakeskus tarjoaa personal trainerin eli kunto-ohjaajan tai henkilökohtaisen kuntovalmentajan palveluita. Myös muualla Suomessa on melko helppoa löytää oma personal trainer. Jos personal trainerin kalenteri sattuu olemaan täynnä tai kuntosalille on pikkukylästä liian pitkä matka, on myös nettivalmennuksia eli etänä toimivia kunto-ohjaajia.

Olisiko aika kokeilla personal trainerin palveluita?

Ihmisillä on erilaisia syitä ostaa personal trainerin palveluita. Osa etsii yksinkertaisesti motivaatiota liikkumiseen. Harjoittelu kuntosalilla on usein hyvin yksinäistä. Tuloksien saavuttaminen on helpompaa, kun kokee olevansa uudella tavalla vastuussa edistymisestään. Personal traineriltä on kiva saada kehuja ja kannustusta, kun massa on taas kasvanut tai kestävyys kohentunut. Sen sijaan olisi noloa tunnustaa personal trainerille, ettei ole viikon mittaan tehnyt muuta kuin maannut sohvalla ja juonut kaljaa. Hyvä personal trainer ohjaa lempeästi, mutta päättäväisesti kohti tavoitteita, liittyivätpä ne sitten kiinteytymiseen tai lihasten kasvattamiseen. 

Selkäkipu ja kuntosali

Varsinkin, jos olet uusi kuntosalilla, kannattaa palkata oma personal trainer. Ammattitaitoinen personal trainer osaa ottaa huomioon lähtötasosi ja suunnitella sinulle sellaisen ohjelman, ettet riko itseäsi harjoittelun alussa. Kun osaamisesi ja lihaskuntosi kasvaa, hän ohjaa sinua vaativimpiin sarjoihin ja haastavimpiin liikkeisiin. Jos sinulla sattuu olemaan joitain kroonisia kiputiloja tai esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairauksia, on erityisen tärkeää valita personal trainer, jolla on taustallaan korkeakoulututkinto. Esimerkiksi fysioterapeutin tai liikuntatieteiden maisterin koulutus luo hyvän pohjan personal trainerin osaamiselle ja syvälliselle ymmärrykselle esimerkiksi ihmisen anatomiasta, liikeradoista ja liikunnan harrastamista rajoittavista tekijöistä.

Personal trainer sopii treenin tehostajaksi ja sparraajaksi myös tottuneille kuntosalilla kävijöille ja jopa voimalajeissa tai kehonrakennuksessa kilpaileville. Personal trainer palauttaa liikunnan ilon elämään, jos taljat ja penkit ovat jo alkaneet kyllästyttää. Omatoiminen harjoittelu voi kaatua siihen, ettei kehitystä tunnu enää tapahtuvan. Ilo salille menemisestä hiipuu, kun kehitys junnaa paikallaan. Personal trainer kehittelee kanssasi uuden saliohjelman ja rohkaisee kokeilemaan jotain uutta. Tuloksia alkaa taas syntyä, ja salikassin kaappaa olalleen iloisena. Personal trainer kuitenkin vahtii, ettet ole ”salil eka, salil vika”, vaan muistat myös palautua ja pitää lepopäiviä. Tärkeää on myös terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, ja siihenkin osaava personal trainer osaa antaa ohjeita ja opastusta.

Personal Trainer elämänlaadun parantajana

Personal trainer sopii sinulle, vaikka sinulla ei olisikaan tavoitteena laihtua ja alkaa käyttää viittä numeroa pienempiä vaatteita, tai vaikket tavoittelisi herra lihaskimppu- tai bikini fitness -kilpailun päävoittoa. Personal trainer sopii kaikille, jotka haluavat hieman kiinteytyä, saada uutta virtaa arkeen, oppia syömään terveellisemmin ja nauttia elämästä syvemmin. Hyvä personal trainer kiinnittää huomiota myös asiakkaan ruokavalioon ja stressinhallintaan. Hän kannustaa, ohjaa, neuvoo, opastaa ja rohkaisee elämäntapamuutoksissa. Kerrotaan personal trainereista, jotka ovat tulleet asiakkaan mukaan ruokakauppaan ja auttaneet tätä siellä valitsemaan oikeat, terveelliset tuotteet ostoskärryyn. Moni personal trainer tarjoaa konkreettista apua myös raaka-aineiden valmistamiseksi herkullisiksi ja terveelliseksi aterioiksi. Hän ei (ehkä) tule keittiöösi kokkaamaan niitä, mutta tarjoaa reseptejä käyttöösi. Ei haittaa, vaikka sinulla olisi erityisruokavalio, esimerkiksi gluteeniton tai vegaaninen, sillä ammattitaitoinen personal trainer osaa ottaa tämän huomioon monipuolista, terveellistä ja tavoitteitasi tukevaa ruokavaliota suunnitellessaan.

Kun liikunnan määrä lisääntyy ja ruokavalio muuttuu terveellisempään suuntaan, alkavat yleensä myös nukahtamisvaikeuden vähentyä ja vireystila parantua. Kun unen päästä on helppo saada kiinni, jaksat enemmän arjessa. Parempi suorituskyky ja vähentyneet lihasjumit, lihasjäykkyydet ja kiputilat parantavat elämänlaatua. Liikunnan säännöllisen harrastamisen on todettu parantavan myös vastustuskykyä, joten olet jatkossa paremmin suojassa esimerkiksi kausiflunssilta, ja parantunut kunto sekä oman personal trainerin seurassa saavutetut onnistumiset kohentavat myös itseluottamusta. Personal trainerin palveluksien osaaminen voi osoittautua yhdeksi elämäsi parhaimmista päätöksistä!

2019 vuoden parhaat tarvikkeet jooga harrastajille

Joogaa voi harjoittaa puhtaaksi kehittääkseen lihaksiaan ja liikkuvuuttaan. Toisille jooga on terapiaa, meditaatiota, rauhoittumista ja kehotietoisuuden kasvattamista. Joogafilosofiaan kuuluu elämän kunnioittaminen, kiitollisuus ja hetkessä eläminen, joten se on mitä mainiointa stressin- ja mielen hallintaa. Joogaopettajat pyrkivät ohjaamaan oppilaitaan kohti sisäistä rauhaa, missä aistit toimivat selkeästi ja keho sekä mieli ovat tasapainossa. Tällaista tasapainoista tilaa tavoitellaan erilaisilla asennoilla eli asanoilla, liikesarjoilla ja joogahengityksellä ja hengitysharjoituksilla (pranayama). Meditaatiojooga, esimerkiksi kundaliinijooga, keskittyy rentoutumis- ja keskittymisharjoituksiin

Joogan harrastamisen voi aloittaa ilman mitään tarvikkeita, sillä joogatunnin hintaan kuuluu yleensä joogamaton vuokra. Ennen pitkää joogaharrastaja kuitenkin haluaa oman maton, minkä avulla joogaharjoituksen suorittaminen kotioloissa on helppoa ja turvallista – estäähän matto otteen lipsumisen. Joogatiilet auttavat haastavissa asenoissa, ja rentouttavassa yin-joogassa tarvitaan usein joogatyynyjä ja joogavöitä. Tiilenä voi toki käyttää paksua kirjaa, bolsterin voi korvata sohvatyynyillä ja vyösi käy kaulahuivikin, mutta kauniit ja tarkoituksenmukaiset joogatarvikkeet ovat osa harjoituksen nautinnollisuutta. Parhaita joogatarvikkeita myyvät jooga-alan erikoisliikkeet eli useat joogastudiot tai joogaharrastajille suunnatut verkkokaupat, esimerkiksi Yogobe, myös pilateksen harrastajia palveleva Pilateskauppa, Sarwa Yoga tai vaikka Dinox.

Kauniit ja käytännölliset joogavaatteet kutsuvat matolle

Nainen harrastaa jogaa

Verkkarit eivät ole ne parhaat joogahousut, sillä ne saattavat painaa vyötäröstä, eivätkä ne välttämättä jousta tarpeeksi. Hengittävät ja venyvät joogatrikoot sopivat kaikenlaisille joogatunneille, ja niissä on usein niin kaunis väri tai kuviointi, että ne suorastaan hivelevät silmää. Laadukkaat joogatrikoot ovat niin mukavat päällä, ettei niitä halua riisua lainkaan. Joogatrikoot sopivatkin kotivaatteiksi, sillä niissä on helppo siivota tai vain lojua sohvalla. Markkinoilla on jopa sellaisia joogahousuja, joita ei tarvitse riisua vessassa tai yöjuoksuillakaan, sillä niissä on helposti avattava haaraläppä. Pikkutaskuun on helppo sujauttaa pankkikortti tai avain.

Fyysiselle joogatunnille kannattaa naisten valita urheilurintaliivi ja treenitoppi, mikä tukee rintoja. Muuten joogatopin tai -paidan on hyvä olla sellainen, ettei se nouse korviin päällä seisonnassa, eikä alaspäin katsovassa koirassa tarvitse katsella kaula-aukosta omaa mahaansa. Nyt ovat muodikkaita erikoisia kuvioita selkäpuolelle tekevät olkaimet.

Oikean joogamaton valinta voi olla vaikeaa

Oikean joogamaton valinta voi olla vaikeaa, sillä valinnanvaraa tuntuu olevan loputtomiin. Tärkeintä on, että joogamatossa on hyvä pito. 4–6 milliä paksu matto suojaa polvia, kun taas 2-millinen matto sopii paremmin matkajoogamatoksi. Voit valita joogamaton hinnan perusteella (halvimmat ovat noin kympin), kauneimman värin ja kuvioinnin mukaan tai arvojasi seuraten. Monelle on tärkeää, että matto on mahdollisimman ekologinen. Ympäristöystävällinen joogamatto voi olla tehty kierrätetyistä muovipulloista tai korkista, minkä valmistamiseksi ei tarvitse kaataa puita. Matto saattaa olla kompostoitavissa, tai sitten logot on kaiverrettu sen sijaan, että merkintään olisi käytetty mahdollisesti haitallista mustetta. Intialaisen perinteen mukaan pyhiä symboleja ei lasketa maahan eikä niille astuta, joten moni kiinnittää huomiota myös tähän seikkaan mattoa ja sen logoja ja kuvioita tutkiessaan. Matolle kannattaa ostaa kantokassi ja oma puhdistusaine, jotta sitä ei ole pakko aina pestä. Melkein kaikki joogamatot onneksi kyllä kestävät konepesun. Aina parempi, jos joogakassiin mahtuu myös pyyhe, pari blokkia, vaihtovaatteet ja vesipullo. Vettä ei joogatunnin aikana kuulu juoda – ellei kyseessä ole normaalia lämpimämmässä tehtävä hot jooga.

Joogaharjoituksen apuvälineet

Joogatarvikkeet

Joogatarvikekaupoissa myydään vaatteiden ja mattojen ohella myös useita erilaisia apuvälineitä joogavöistä ilmajoogatrapetseihin. Joogaharjoituksen aikana saa tukea joogatiilistä eli joogablokeista. Tiili aktivoi lihaksia ja parantaa tekniikkaa, joten se tekee asanoista turvallisempia. Parhaat joogatiilet ovat ekologista, kevyttä ja kestävää korkkia. Korkki ei lipsu tai painu kasaan, ja se on mukavan lämmin ihoa vasten. 

Joogabolsteri eli -tyyny on tarpeen etenkin yin-joogatunneilla. Sarwa Yogan joogatyynyt on täytetty luomutattariakanalla, mitkä eivät kerää homeitiöitä. Tattariakana syntyy tattarin viljelyn sivutuotteena, joten kyseessä on erittäin ekologinen valinta. Uutuustyynyjen kuviointi on innoittunut suomalaisesta luonnosta ja kansanperinteestä, eli koivunrungoista ja hauenhammas-kuviosta. Vyöt auttavat erilaisissa venytyksissä, esimerkiksi silloin, jos omat sormet eivät yllä ottamaan kiinni varpaista tai eivät osu yhteen selän takana. Hikiselle tunnille kannattaa ottaa mukaan joogapyyhe, mikä suojaa mattoa hieltä. Loppurentoutusta varten voi ostaa oman joogapeiton. 

[Top]