Näitä ruoka treenaavan ihmisen kannattaa välttää

Näitä ruoka treenaavan ihmisen kannattaa välttää

Parhaimmat treenaustulokset saa jos syö oikein, eli syö oikeita ruokia ja oikeita määriä. Aina puhutaan siitä että mitä pitäisi syödä että saa treenistä kaiken irti ja milloin. Koskaan ei kerrota mitä ei pidä syödä ja milloin. Mitä sinun pitäisi sitten treenaavana ihmisenä välttää?

Treenin jälkeen

Treenin jälkeen on tärkeää tankata mahdollisimman nopeasti hiilihydraatteja sekä proteiinia, jotta verensokerin saa takaisin tasaiseksi. Välttele kuitenkin suolaisia pikkupurtavia kuten esimerkiksi suolakeksejä, suolaisia pähkinöitä ja siemeniä, ja popcornia. Mutustele näiden sijaan mielummin vaikkapa banaania. Treenin jälkeen ei myöskään kannata suosia makeita pikkupurtavia tai juomia, esimerkiksi limuja, hedelmäjugurtteja tai jugurttirusinoita. Välttele siis kaikkea ylisokeroituja tuotteita, mahdollisimman hyvin.

Vihanneksia

Raa’at vihannekset eivät sovi välttämättä treenaajalle

Raa’at vihanneksetkaan eivät ole hyväksi rankan tai mikään tahansa treenin jälkeen, sillä kehosi ei niitä varsinaisesti tarvitse treenin jälkeen. Älä kuitenkaan tämän takia hylkää vihanneksia ruokavaliostasi, vaan muista syödä niitä runsaasti joka tapauksessa.

Energiapatukat on suositeltu syömään ennen harjoitusta, mutta muista pitää oletusarvona että hankit tarvittavan energiasi hyvästä ja tasapainoisesta ruokavaliosta, levosta ja liikunnasta. Energiapatukat eivät korvaa terveellisiä elämäntapoja, ja energiaa jonka niistä saa. Unohda treenin jälkeen myös ylirasvaiset ruoat kuten hampurilaiset ja ranskalaiset, vaan täytä vatsasi ja varastosi terveellisillä ruoilla ja huolehdi että saat tarpeeksi proteiinia sekä hiilihydraatteja.

Makeiset, herkut ja alkoholi

Makeiset, herkut ja alkoholi kuuluu lähes jokaisen ihmisen ruokavalioon, jollain vähemmän, joillain enemmän. Totuus on se että makeiset, herkut ja alkoholi vähentävät ja huonontavat treenaus tulostasi. Makeisia ja herkkuja voi syödä, mutta todellakin kohtuudella, riippuen tietenkin treenaajan tavoitteista. Alkoholi sisältää runsaasti kaloreita, se lisää näläntunnetta jolloin tulee syötyä liikaa pikkupurtavia ja isompiakin purtavia. Lisäksi alkoholista saa usein jonkin asteen krapulan, joka taas vähentää halua lähteä liikkeelle ja urheilemaan.

Vaalea leipä ja punainen liha

Vaalea leipä

Vaaleaa leipää kannattaa välttää

Melkeimpä kuka tahansa kunnollisessa painonpudotuksessa onnistunut henkilö voi sanoa, että vaalean leivän ja punaisen lihan pois jättäminen ruokavaliosta on kannattavaa ja toimivaa. Vaalea leipä sisältää valtavasti kaloreita, eikä se sisällä mitään mitä sinä oikeasti tarvitset. Jättämällä vaalean leivän pois ruokavaliostasi saatat säästyä parhaimmillaan jopa 1000 kilokalorilta päivässä.

Punainen liha taas sisältää runsaasti tyydyttyneitä rasvoja, jotka tekevät esimerkiksi verisuonista vähemmän kimmoisat, mikä lisää sydänkohtausriskiä. Lisäksi punaista lihaa tulee usein syötyä liian paljon, joten se kannattaa korvata annoksella vaaleaa lihaa tai kalaa. Jos punaisen lihan kokonaan pois jättäminen ruokavaliosta tuntuu liian suurelta haasteelta, voi sitä tietenkin vain rajoittaa, ja muuttaa joidenkin muiden ruokien lihat vaaleaan lihaan.

Juusto

Yhdessä siivussa juustoa voi olla yhtä paljon kaloreita kuin samanlaisessa siivussa suklaata. Juusto on käytännössä pelkkää rasvaa, eikä se yksinään tee oloa kylläiseksi. Juuston pois jättäminen ei ole haitallista luustolle, jos kalsiumia hankkii jostain muualta. Sitä saa esimerkiksi lehtivihanneksista, rasvattomasta jogurtista tai kalsiumtableteista.

Ole itsellesi armollinen

Muista kuitenkin nauttia elämästä kovan treenin välillä. Vaikka esimerkiksi pizza sisältää kaikkea edellä mainituista ainesosista, on sen nauttiminen välillä varsin sallittua. Tai vaikkapa perjantai-illan kunniaksi suklaalevyn ostaminen. Kun näistä ruoista ei vain tule osa päivittäistä ruokavaliotasi, voit mielestäni hyvällä omatunnolla nauttia niitä!