Oleellisimmat elämänmuutoksesi terveellisen elämän kannalta

Terveellinen elämä on sitä että voi hyvin sekä fyysisesti että henkisesti. Jokaisella varmasti on jotain jota voi muuttaa omassa elämäntyylissä terveellisempään suuntaan. Jos on liian tarkka ja ei uskalla tehdä mitään epäterveellistä niin sekään ei ole hyvä että ei ole mitään nautintoja elämässä. Kannattaa muistaa että joskus pitää hemmotella itseään vaikka syömällä suklaata tai vain lepäämällä sohvalla katsellen televisiota. Kaikki tarvitsevat joskus tällaista hemmottelua. Mutta jos huomaa jatkuvasti makaavansa sohvalla ja syömällä epäterveellisiä herkkuja niin se ei ole hyvä asia. Silloin pitää tehdä muutoksia elämässä.

Terveellisesti syöminen on tärkeää

Terveellinen banaani

Välipalaksi banaani on terveellinen vaihtoehto

Kun syö terveellisesti ja oikeita ruoka-aineksia niin huomaa että voi sekä fyysisesti että henkisesti paremmin. Jos syö liikaa sokeria niin se voi aiheuttaa väsymystä ja ei jaksa urheilla tai tehdä edes kotitöitä. Kun ei saa mitään tehtyä niin elämänlaatukaan ei ole hyvää. Herkutella voi toki mutta ei aina. On parempi että sallii itselleen vaikka kerran viikossa herkuttelupäivän ja yrittää pitäytyä tässä suunnitelmassa mahdollisimman hyvin. Jos syö paljon rasvaa niin lihoo ja voi saada jopa näppyjä kasvoihin. Jos näin käy, niin ei varmaankaan ole niin iloinen, kuin että olisi oikeanpainoinen ja kasvot kauniimpana ja heleämpänä. Kasvoista näkee usein, syökö paljon sokeria ja rasvaa. Ne ovat myös hailakammat. Ruokavalio vaikuttaa paljon ulkonäköön. Ei siis tarvitse käydä kalliissa kasvo- ja kauneushoidoissa vaan voi vain syömällä oikein näyttää paremmalta. Sokerin ja rasvan lisäksi kannattaa kiinnittää, ettei syö liikaa suolaa. Suola kerää nestettä kehoon.

Se että ei syö liikaa jotain on tärkeää, mutta syömällä jotain tiettyjä juttuja vaikuttaa myös ulkonäköön suotuisasti. Myös veden juominen on tärkeää, koska se nopeuttaa aineenvaihduntaa. On monia ruoka-aineita jotka vaikuttavat suoraan ulkonäköön. Punaista paprikaa syömällä voi ehkäistä sekä juonteiden syntyä ja saada verenkierron parantumaan. Jos pitää suklaasta niin kannattaa syödä tummaa suklaata, koska siitä saa monia hyödyllisiä asioita terveyteen liittyen. Se saa ihon hehkumaan ja parantaa myös verenkiertoa. Lohen syöminen vähentää päänahan kuivuutta. Se myös edesauttaa hiusten terveyttä. Siitä voi olla hyötyä myös stressistä tai masennuksesta kärsiville. Iltasin kannattaa juoda ennemmin teetä kuin kahvia. Vihreä tee rentouttaa kehoa ja se jopa saattaa vähentää verenpainetta. Eli varsinkin silloin, kun elämässä on stressivaihe, niin kannattaa juoda vihreää teetä.

Ylimääräiset turhat paheetTupakointi ei ole terveellistä

Kuka oikeasti tarvitsee sitä tupakkaa tai useampaa kuin paria annosta alkoholia? Jättämällä turhat paheet pois, ja nauttimalla elämästä muilla keinoilla, kuten vaikkapa matkaten, harrastamalla, tekemällä käsitöitä tai lukemalla säästät rahaa, kehosi kiittää ja elämän laatusi paranee varmasti! Ja jos riippuvuus haittaa, on olemassa helppoja keinoja helpottaa riippuvuutta. Tupakan tilalle sähkötupakointi on todella paljon terveellisempi vaihtoehto, sokeririippuvuutta voi lievittää terveysherkuin ja perjantaikännit kavereiden kanssa voi muuttaa helposti joksikin toiseksi ryhmäaktiviteetiksi.

Liikuntaa on usein liian vähän

Yleensä on niin että liikutaan liian vähän. Kannattaa miettiä mikä laji sopisi itselle ja omaan aikatauluun parhaiten. Jos tuntuu että ei kerta kaikkiaan ehdi liikkua tarpeeksi niin voi miettiä voisiko harrastaa jotain hyötyliikuntaa. Jos työpaikka on sopivan matkan päässä, niin sinne voisi aina hyvällä säällä pyöräillä. Jos asuu kerrostalossa, niin kannattaa aina hissin sijaan kulkea portaita pitkin. Näin kannattaa tehdä aina kun menee jonnekin jossa on portaat sekä hissi. Myös kaupassa voi käydä pyörällä. Pyöräilemällä säästää myös rahaa. Hyötyliikunnassa ei ole usein mahdollisuutta siihen että pulssi nousisi korkealle. Siksi kannattaa ainakin kerran viikossa liikkua niin että saisi pulssinkin nostettua tarpeeksi korkealle. Jos ei halua lähteä kuntosalille tai muualle niin kotiin voi hankkia vaikka crosstrainerin. Sillä saa sekä käsille että jalkoihin liikettä ja pulssin kohoamaan. Samalla voi vaikka katsoa televisiota niin aika kuluu hyvin urheilun parissa.

Olen siis itse vaihtanut suklaan tummaan versioon ja yritän vähentää turhia sokereita ja suolaa ruokavaliosta. Viikonloppuisin pyrin syömään paljon kasviksia, koska arkisin usein niitä ei kiireen takia ehdi valmistamaan tarpeeksi paljon. Joskus arkisin käytän pakastekasviksia, koska ne saa nopeasti valmistettua. Kotoa löytyy myös crosstrainer ja varsinkin talvisin se on kovassa käytössä. Joskus korvaan kahvin vihreällä teellä.